Aby dodać fakturę kosztową w aplikacji inFakt, należy wybrać zakładkę Koszty, a następnie "Dodaj koszt" lub poprzez Menu i "Utwórz koszt"
Pojawią się wówczas w rozwijanej liście dostępne kategorie kosztów:
- artykuły biurowe,
- badania i rozwój,
- delegacja,
- hotel,
- inne,
- internet,
- kasa fiskalna,
- korekta podatku naliczonego,
- koszty pojazdu,
- literatura specjalistyczna,
- opłaty mieszkaniowe,
- paliwo,
- rata leasingowa,
- reklama,
- szkolenia,
- usługi elektroniczne,
- usługi gastronomiczne,
- usługi księgowe,
- usługi prawne,
- usługi telekomunikacyjne,
- usługi ubezpieczeniowe,
- wydatki na transport,
- wydatki przedsiębiorcy,
- wydatki związane z komputerem,
- wynagrodzenie,
- wyposażenie biura,
- ZUS za pracownika,
- zakup towarów i/lub materiałów.
Kategorie będą pokazywać się na podstawie częstotliwości dodawania danej kategorii kosztu. Im większa będzie liczba dodanych kosztów, tym bardziej dopasowane będą sugerowane kategorie.
Przyporządkowanie odpowiedniego rodzaju kosztu jest bardzo ważne ponieważ na tej podstawie generowana jest Księga Przychodów i Rozchodów, a wydatek ujmowany jest w odpowiedniej kolumnie.
Po wybraniu opcji Koszty -> Dodaj koszt w aplikacji pojawi się widok nowej faktury. W pierwszej kolejności należy wybrać z listy rodzaj dokumentu (faktura, rachunek, faktura korygująca, dowód wewnętrzny) i przepisać numer z dokumentu.
Sprzedawcę możemy wyszukać wpisując jego numer NIP, uzupełnić dane ręcznie lub wybrać z listy w przypadku, gdy został już wcześniej dodany do listy naszych kontrahentów.
Dane sprzedawcy z innego kraju niż Polska należy wpisać ręcznie wybierając opcję "Dodaj nowego sprzedawcę", a następnie "Uzupełnij dane ręcznie".
Kolejnym krokiem jest podanie odpowiednich dat :
- daty wystawienia,
- daty otrzymania,
- terminu zapłaty,
- daty otrzymania dostawy.
Następnie trzeba zwięźle opisać, czego dotyczy dany koszt (zakup paliwa, wydatki na reklamę, usługa księgowa). Uzupełniając wartości należy spośród dostępnych stawek VAT wybrać tę, która widnieje na fakturze kosztowej i przepisać wartość netto. Kwota VAT i wartość brutto zostaną automatycznie przeliczone.
W przypadku, gdy na dokumencie mamy różne stawki VAT, trzeba kliknąć "Dodaj nowe pole", a później podstępować według powyższej instrukcji.
Jeżeli faktura została już przez nas opłacona, trzeba zaznaczyć opcję "Zapłacony" . Dla własnej wygody można w ustawieniach aplikacji edytować "Domyślny status wprowadzonych kosztów" (opcja zmiany dostępna w zakładce Ustawienia -> Faktury -> Ogólne -> Ustawienia księgowe).
Wprowadzona faktura kosztowa zostanie ujęta zarówno w KPiR (dla celów podatku dochodowego), jak również w rejestrze zakupów VAT (dla celów podatku VAT).
Na podstawie rejestru zakupów VAT generowany jest plik JPK V7 oraz deklaracja VAT-UE w przypadku transakcji zagranicznych.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.