Aplikacja inFakt nie posiada automatycznej funkcji zawieszenia działalności. Dlatego należy dokonać paru zmian na swoim koncie na czas zawieszenia firmy.
ZUS:
W przypadku zawieszenia działalności gospodarczej za pełne miesiące zawieszenia nie płacimy składek na ubezpieczenia społeczne oraz składek zdrowotnych. W takim przypadku należy wyzerować te składki. Aby tego dokonać należy przejść do zakładki Księgowość -> Składki ZUS -> ręcznie edytujemy wartości po kliknięciu w niebieski ołówek.
Jeżeli działalność jest zawieszona od połowy miesiąca to składki społeczne należy przeliczyć proporcjonalnie wg. dni w których prowadzona działalność gospodarcza. Składki zdrowotne opłaca się w pełnej wysokości.Link do artykułu na naszym blogu dotyczący obliczenia składek za okres zawieszenia działalności.
https://www.infakt.pl/blog/zawieszenie-dzialalnosci-a-obliczanie-skladek-zus/
KOSZTY:
W przypadku zawieszenia działalności gospodarczej nie należy wykonywać w jej ramach żadnych czynności, a co za tym idzie nie należy dokonywać sprzedaży czy wprowadzać kosztów związanych z bieżącymi przychodami. Można natomiast wykonywać wszelkie czynności i niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Koszty takie jak abonament za telefon, opłaty za serwery, domeny można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Wynika to z faktu, że wynikają one z umów zawartych przed zawieszeniem działalności gospodarczej.
Takie koszty obniżają wartość podatku dochodowego, ale również podatku VAT. Należy je ewidencjonować standardowo odliczając VAT.
AMORTYZACJA:
Kolejna kwestia to amortyzacja. Jeżeli posiadamy jakiś środek trwały, który jest amortyzowany to amortyzację należy wyksięgować. Aplikacja automatycznie generuje wewnętrzny dokument księgujący amortyzację. W miesiącach, w których działalność była zawieszona należy ją wyksięgować, dodając taki sam dokument, ale z wartościami ujemnymi. W tym celu należy wejść w zakładkę Inne koszty-> Dowód wewnętrzny.
Po odwieszeniu działalności gospodarczej amortyzację należy kontynuować. Po zakończonej amortyzacji trzeba samodzielnie zaksięgować dodatkowo te odpisy, który pojawiły się w czasie zawieszenia.
PODATKI:
W okresie zawieszenia nie płaci się zaliczki na podatek dochodowy i nie składa się deklaracji VAT. Od tej zasady istnieje wyjątek w przypadku dokonania sprzedaży środka trwałego lub wyposażenia. Wówczas należy wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy i złożyć deklarację VAT i plik JPK.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.