Zawieszenie dzialalności
Udzielono odpowiedziWitam pierwsze pytanie dotyczy infakt: od kwietnia miałem zawieszona działalność na pół roku(nie były wysyłane deklaracje-nie było dochodu ) , wcześniej korzystałem z infakt jak ma sie fakt powrotu do prowadzenia działalności czy w infakcie od tej pory można można dalej wprowadzać koszty itp. czy należy zresetować jakieś ustawienia. drugie pytanie: Czy oprócz zgłoszenia w gminie faktu wznowienia działalności trzeba udać się do urzędu skarbowego lub do ZUS.
-
Witam serdecznie,
W chwili obecnej aplikacja nie przewiduje możliwości zawieszenia działalności. Jednak w przypadku, gdy użytkownik nie ma środków trwałych, możliwe jest kontynuowanie księgowania w inFakt. W tej sytuacji wystarczy wyzerować w aplikacji składki ZUS za miesiące, w których działalność była zawieszona i składki nie były opłacane. W tym celu należy przejść do zakładki Księgowość- Składki ZUS https://www.infakt.pl/app/ksiegowosc/skladki_zus i zedytować odpowiednie pozycje. Jeśli jednak użytkownik posiada środki trwałe, które podlegają amortyzacji, konieczne jest ponowne rozpoczęcie księgowania.
Wznowienie działalności powinien Pan zgłosić na formularzu CEIDG-1. Kopia zgłoszenia zostanie przekazana do ZUS, który w oparciu o tę informację sporządzi dokumenty ubezpieczeniowe: zgłoszenie płatnika składek (jeśli nastąpiło wyrejestrowanie płatnika w związku z wcześniejszym zawieszeniem działalności) oraz zgłoszenie do ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność - zgodnie z podleganiem ubezpieczeniom wskazanym w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.
Zatem dokumenty zgłoszeniowe do ZUS powinien Pan złożyć tylko w przypadku, gdy w okresie zawieszenia działalności wystąpiły zmiany skutkujące zmianą zasad podlegania ubezpieczeniom lub kodu tytułu ubezpieczenia.
-
Zarejestrowałem się przed kilkoma dniami, zacząłem konfigurować aplikację, ale działalność odwieszam dopiero w kwietniu. Przydałaby się opcja "zawieszenia", choć z tego co wiem mając zawieszoną działalność można np. sprzedać środek trwały, wyposażenie biura, czy np. towar jeżeli wynika to z wcześniejszych ustaleń i umowy. Opcja zawieszenia musiałaby być raczej dwupoziomowa:
1 - zawieszenie poprzez odznaczanie w aplikacji składek ZUS nie jako zapłacone, ale "działalność zawieszona" - dla firm, które zawieszają działalność na max kilka miesięcy (zima, wakacje)
2 - zawieszenie firmy i konta w inFakt, ograniczenie funkcjonalności tylko do wydruku dokumentów i np. obniżenie abonamentu o X% lub zawieszenie go do czasu ponownej aktywacji zgodnej z datą odwieszenia działalności - to dla firm zawieszanych na dłużej. InFakt może w tym czasie alertować mailami o zbliżającym się 24 miesiącu zawieszenia, o zmianach przepisów itp.
-
Witam serdecznie,
W przypadku, gdy w aplikacji zostały wprowadzone środki trwałe należy pamiętać o wyksięgowaniu dowodem wewnętrznym ze znakiem minus naliczonej przez system amortyzacji - raz na miesiąc, lub kwartał, w zależności od sposobu rozliczenia podatkiem dochodowym.
Pozdrawiam
Zaloguj się, aby dodać komentarz.
Komentarze
Komentarze: 6