Jak zaksięgować opłaty pocztowe?
Udzielono odpowiedziWitam,
Chciałbym się dowiedzieć jak mam zaksięgować opłaty pocztowe?
Księguję to w koszcie firmy, ponieważ ponoszę koszt wysyłki towaru do klienta - podaję kwotę netto, którą mam na fakturze i zostaje dodany do tego Vat 23% - ostatecznie klient opłaca koszt dostawy i pakowania w aukcji - czy moje księgowanie jest poprawne?
-
Oficjalny komentarz
Witam,
Zapraszamy do przeczytania artykułu o przykładowych kosztach firmowych bez faktury.
Faktury za usługi pocztowe, należy księgować jako koszt prowadzonej działalności. Natomiast jeżeli towar wysyłany jest do klientów koszt przesyłki wyodrębniony jest na fakturze, to należy zastosować taką stawkę, jaka właściwa jest dla sprzedaży towaru. Koszty dodatkowe które zostały poniesione, wchodzą w skład podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Zatem stanowiąca taki koszt dodatkowy, między innymi opłata pocztowa, jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, która w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, iż koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów, jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży towarów.
Przypominamy, że udostępniamy aplikację do samodzielnej księgowości, która liczy podatki, a także generuje rejestry i deklaracje.
Księgowi inFakt
Czynności dotyczące komentarzy -
Witam ponownie,
Ostemplowane i podpisane przez pracownika poczty potwierdzenie nadania przesyłki poleconej jest wystarczającym dokumentem księgowym. Kwotę opłaty wyszczególnioną w takim dowodzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, o ile wydatek ten poniesiony został w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wówczas w podatkowej księdze dokonuje się zapisu w kolumnie 13 "pozostałe wydatki". W inFakt wydatki związane z opłatą pocztową należy wprowadzić dowodem wewnętrznym wybierając polecenie Inne koszty https://www.infakt.pl/dowod_wewnetrzny/nowy/cost.
-
Te kategorie kosztów, które Pan wymienił czyli Inne koszty czy Koszty Firmy, jak i pozostałe w tej zakładce, klasyfikują wybrany koszt ze względu na jego rodzaj. Wybierając w tym przypadku Inne koszty przypisujemy tą transakcję do odpowiedniej kolumny w KPiR. Natomiast jeśli chodzi o opis to jest on wewnątrz samego dokumentu w pozycji Towar/Usługi. Ten konkretny Dowód Wewnętrzny, dotyczący opłat pocztowych, można opisać jako opłaty pocztowe lub np. przesyłka za (i tu wpisać określony cel przesyłki).
-
Witam :) Rozumiem, jak mogę zaksięgować koszty za wysyłkę towaru, ale proszę jeszcze o pomoc. Nie wiem, jak mam zaksięgować te same w sumie pieniądze ;) które do mnie wpłynęły jako mój przychód. Kupujący płaci mojej firmie za towar oraz koszt wysyłki. Towar księguję w ewidencji sprzedaży, ale jak mam zaksięgować przychód za wysyłkę towaru? Otrzymuję faktury z poczty za poniesione koszty wysyłek, nie jestem VATowcem i jeszcze przez chwilę nie muszę mieć kasy fiskalnej. Od lutego lub marca będę tę kasę musiała już mieć - i co wtedy ? czy mam na paragonie wstawiać towar i koszt wysyłki ? Bardzo proszę o odpowiedź :)
-
Witam Pani Marto.
Aplikacja InFakt przystosowana jest dla VATowców. Dla nievatowców polecamy aplikację porachunek.pl. Przychody za wysyłkę towaru należy ująć jako dodatkowe pole pod pozycją sprzedawanego towaru. W momencie wystawienia paragonów kwoty dostaw należy doliczyć do kwoty sprzedaży towarów i wykazywać jedną wartością.
Zaloguj się, aby dodać komentarz.
Komentarze
Komentarze: 11