W przypadku posiadania składników majątku, które chcielibyśmy przekazać na cele firmowe, należy sporządzić stosowne oświadczenie o przekazaniu prywatnych przedmiotów na cele działalności gospodarczej.
W lewym górnym rogu należy wpisać dane firmy, a w prawym miejscowość i datę. Następnie należy zaznaczyć odpowiednią opcję (właściciel/współwłaściciel), uzupełnić dane składnika majątku i datę, z którą zostaje przekazany na cele działalności gospodarczej.
Bardzo ważną kwestią, z punktu widzenia księgowości, jest ustalenie wartości początkowej i wpisanie jej na oświadczeniu. Zgodnie z przepisami, jeśli posiadamy dokument potwierdzający zakup, za wartość początkową środków trwałych (...) uważa się: w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia (wynikającą z dokumentu potwierdzającego zakup), a jeżeli były używane przez podatnika przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i nie były wcześniej amortyzowane - cenę ich nabycia, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej;
W innym przypadku, jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych (...) przed dniem założenia ewidencji (...) wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia.
Wartość początkowa stanowi podstawę, od której naliczane będą odpisy amortyzacyjne.
Wypełniony i podpisany dokument przechowujemy w dokumentacji księgowej.
Wzór oświadczenia o przekazaniu prywatnych przedmiotów na cele działalności gospodarczej do pobrania w załączniku.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.