Deklarację DRA możemy wysłać samodzielnie logując się na stronie ZUS (https://www.zus.pl/pue)
Wybieramy “Zaloguj do PUE” i wprowadzamy login oraz hasło. Mamy również możliwość zalogowanie się do portalu z wykorzystaniem profilu zaufanego lub bankowości elektronicznej
1. Przechodzimy do ePłatnik w prawym górnym rogu
2. Z menu po lewej stronie wybieramy “Dodaj dokument” i z listy “ZUS DRA”
3. W kolejnym oknie wybieramy opcję “przejdź do kreatora”
4. W kreatorze pojawią się nasze dane. Przechodzimy dalej i wybieramy cel obsługi rozliczenia - “nowy komplet rozliczeniowy”
5. W kolejnym kroku uzupełniamy miesiąc i rok za który chcemy złożyć rozliczenie. Pozostałe pola, jeśli składamy DRA wyłącznie za siebie pozostawiamy bez zmian i wybieramy dalej.
6. W następnym oknie zaznaczamy “podstawy minimalne”. Kod tytułu ubezpieczenia uzupełniony jest automatycznie
05 10 - gdy płacimy tzw. “Duży ZUS”
05 40 - Ulga na start
05 70 - ZUS preferencyjny
05 90 - Mały ZUS Plus
7. Niżej zaznaczamy wybraną przez nas formę opodatkowania. W poniższym przykładzie wybierzemy opodatkowanie na zasadach ogólnych i uzupełniamy dotyczące dochodu uzyskanego w miesiącu bezpośrednio poprzedzającym miesiąc, za który dokonywane jest rozliczenie
8. Po wpisaniu dochodu przechodzimy na sam dół strony i wybieramy “oblicz”
Spowoduje to obliczenie podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz kwoty należnej składki za ten okres
9. Następnie przechodzimy dalej, gdzie mamy podgląd do zestawienia deklaracji DRA. Jeśli wszystkie dane wprowadzone są poprawnie ponownie wybieramy dalej.
10. Deklaracja jest już gotowa. Przed wysyłką konieczna jest jej weryfikacja - w tym celu wybieramy opcję “weryfikuj”. Prawidłowo wypełniony dokument powinien mieć status weryfikacji “OK”
11. Po zakończonej weryfikacji wybieramy “wyślij i zakończ”. Deklarację możemy podpisać jednym z trzech sposobów: profilem zaufanym ePUAP, podpisem osobistym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.