Po uzupełnieniu podstawowych danych, takich jak NIP lub adres firmy, w celu uruchomienia księgowości, potrzebujemy kilku informacji na temat Twojej działalności gospodarczej.
Podstawowe informacje księgowe do uzupełnienia.
Informacje na temat wybranej formy opodatkowania odnajdziesz na wniosku CEiDG.
- Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR) to prosta i przejrzysta ewidencja, w której zapisuje się zdarzenia gospodarcze występujące w firmie – przychody i koszty. Księgę Przychodów i Rozchodów mogą prowadzić jednoosobowi przedsiębiorcy, którzy:
- korzystają z opodatkowania na zasadach ogólnych lub z podatku liniowego,
- jednocześnie spełniają status małego podatnika, tzn. wysokość ich przychodu wraz z podatkiem VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 1,2 mln euro.
- Ryczał ewidencjonowany stanowi uproszczoną formę opodatkowania działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy korzystający z takiej formy rozliczenia płacą podatek od przychodu, tym samym nie mają możliwości pomniejszania podatku o koszty jego uzyskania.
Podatek dochodowy można opłacać w cyklach miesięcznych albo kwartalnych.
- Miesięczne rozliczenie podatku jest możliwe wtedy, gdy działalność gospodarcza jest opodatkowana skalą podatkową, podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jest to najczęściej wybierana forma zapłaty podatku dochodowego. Zaliczki należy wpłacać do 20 dnia miesiąca, po miesiącu, którego dotyczy podatek.
- Kwartalne rozliczanie podatku mogą wybrać przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych bądź podatkiem liniowym, którzy w danym roku rozpoczęli działalność gospodarczą oraz są małym podatnikiem, czyli ich przychody w poprzednim roku wraz z podatkiem VAT nie były wyższe niż 2 mln euro. Dla ryczałtowców jest przewidziany inny limit: 200 tys. euro przychodów ze sprzedaży. Zaliczki należy wpłacać do 20 dnia kwartału, po kwartale, którego dotyczy podatek.
Cykl rozliczenia VAT deklaruje się na deklaracji VAT-R. Przedsiębiorcy rozliczający się z VAT na podstawie metody memoriałowej mogą rozliczać się w cyklach miesięcznych albo kwartalnych. Natomiast pozostali, którzy wybrali metodę kasową tylko kwartalnie. Jeżeli nie zarejestrowałeś się do VAT wybierz opcję - "Nie rozliczam podatku VAT".
Wskaż datę (miesiąc oraz rok) od kiedy chciałbyś rozpocząć prowadzenie rozliczeń swojej firmy w inFakcie. Jednak nie wcześniej niż styczeń 2021 r.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami pod numerem telefonu 22 307 19 18
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.