Podczas prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej masz możliwość dokonywania zakupów, które będą wchodzić w skład Twojego majątku trwałego. Oczywiście zakupy te muszą być w pełni uzasadnione i mieć wpływ na osiągany przez Ciebie przychód. Każda faktura powinna być wystawione na pełne dane Twojej firmy wraz z nr NIP działalności.
Aby dodać środek trwały zakupiony na podstawie faktury wprowadzasz go poprzez zakładkę Koszty -> Środki trwałe -> Dodaj środek trwały.
W pozycji "Forma nabycia" wybierasz opcję "Nowy zakup". Natomiast w sekcji "Typ" wskazujesz, że jest to "Środek trwały".
Następnie po prawej stronie w pozycji "Nazwa" wpisujesz nazwę, która dokładnie opisuje Twój środek trwały. W części "Rodzaj" wybierasz rodzaj środka trwałego. Jeżeli żadna z dostępnych możliwości nie dotyczy Twojego przedmiotu to wybierasz wówczas Inny rodzaj. Jako "Symbol KŚT" wprowadzasz 3 cyfrowy symbol zgodny z Klasyfikacją Środków Trwałych.
Poniżej w pozycji "Dokument" oraz "Numer" wybierasz rodzaj dokumentu, np. faktura oraz podajesz numer. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie danych sprzedawcy.
Następnie po prawej stronie wskazujesz daty znajdujące się na fakturze oraz wybierasz Datę nabycia oraz datę przyjęcia do użytkowania środka trwałego.
W części dotyczącej Amortyzacji masz do wyboru trzy możliwości:
- Nie podlega amortyzacji - opcję tę wybierasz, gdy środek trwały został już zamortyzowany lub nie masz prawa do amortyzacji, np. gdy środek trwały został sfinansowany dotacją.
- Liniowa - odpisy amortyzacji są równe przez cały okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Przy wyborze amortyzacji liniowej z prawej strony wskazujesz stawkę amortyzacji zgodną z Klasyfikacją Środków Trwałych lub stawkę ustaloną indywidualnie, jeżeli takie prawo Ci przysługuje.
- Jednorazowa - przysługuje w ramach pomocy de minimis małym podatnikom (których obrót w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył 2 mln euro) oraz podatnikom, którzy rozpoczynają działalność. Jednorazowo można amortyzować środki trwałe z grup od 3 do 8 wg Klasyfikacji Środków Trwałych za wyjątkiem samochodów osobowych. Łączna wartość tych odpisów w danym roku podatkowym nie może przekroczyć 50 tys. euro.
Po uzupełnieniu powyższych danych wprowadzasz wartości, które masz na fakturze, a następnie zapisujesz poprawnie wprowadzony środek trwały.
WAŻNE:
W przypadku dodawania środka trwałego przez podatnika zwolnionego z VAT postępujesz w sposób analogiczny jak powyżej. Przepisujesz wszystkie dane z faktury, jako stawkę VAT wybierasz taką jaka jest na fakturze. Aplikacja w sposób prawidłowy rozlicza taki zakup zgodnie z ustawieniami sprzedaży VAT, które znajdziesz w sekcji Ustawienia -> Księgowość -> VAT.
Amortyzacja – 5 sposobów na obniżenie podatku dochodowego
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.