Pojazd użytkowany w firmie w ramach umowy leasingu finansowego należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych, gdyż będzie on stanowił majątek firmy. W aplikacji inFakt należy go wprowadzić w następujący sposób:
- przejść do zakładki Koszty -> Pojazdy -> Dodaj pojazd,
- wpisać nazwę samochodu i numer rejestracyjny,
- typ pojazdu: osobowy, ciężarowy, motorower lub motocykl;
- rodzaj pojazdu: firmowy,
- dysponowanie: mieszany lub firmowy (informacja dotyczy podatku VAT),
- forma nabycia: nowy zakup,
- przepisujemy numer dokumentu, dodajemy sprzedawcę,
- uzupełniamy daty zawarte na fakturze,
- określamy wiek pojazdu, który wpływa na możliwość zastosowania podwyższonej stawki amortyzacji. Jeżeli samochód był użytkowany przez poprzedniego właściciela przez okres dłuższy niż 6 miesięcy to wówczas pojazd będzie amortyzowany wg stawki 40%, w przeciwnym wypadku stawka amortyzacyjna dla pojazdów wynosi 20%,
- kolejnym krokiem jest wybór metody amortyzacji, gdzie następnie stawka uzupełni się automatycznie na podstawie wcześniej podanych informacji. Warto pamiętać tutaj o tym, że z przywileju jednorazowej amortyzacji wykluczone są pojazdy osobowe.
Zmiana przepisów od 1 stycznia 2019r.
Od 1 stycznia 2019r. zmienione zostały przepisy dotyczące limitu amortyzacji samochodu osobowego oraz wydatków związanych z zakupem paliwa, części eksploatacyjnych.
Do kosztów uzyskania przychodu możemy zaliczyć tylko 75% wydatków związanych z zakupem paliwa i części eksploatacyjnych.
Limit amortyzacji, który możemy uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu to 150 000 zł lub 225 000 zł dla pojazdów elektrycznych.
W sytuacji, gdy wartość netto pojazdu wynikająca z umowy leasingowej przekracza 150 000 zł, to raty leasingowe księgowane są w kosztach na podstawie obliczonego wskaźnika procentowego. Aplikacja po wprowadzeniu wartości wyższej niż 150 000 zł automatycznie dokona obliczenia wielkości wskaźnika, według którego księgowane będą raty leasingowe.
W aplikacji inFakt wprowadzamy FV w pełnej wartości, aplikacja automatycznie do kosztów zaksięguje nam 75%.
Przykład:
Klient otrzymał fakturę za zakup paliwa na kwotę 100 zł netto, 23 zł VAT, 123 zł wartość brutto - pojazd użytkowany w systemie mieszanym.
W KPiR do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć możemy 83,63 zł - jest to 75% z kwoty 111,50 zł (wartość netto z faktury plus 50% nieodliczonego podatku VAT).
W przypadku umowy leasingu finansowego opłata wstępna poniesiona przy podpisywaniu umowy ujmowana jest jako pomniejszenie pierwotnego zobowiązania leasingowego. Zostaje ona uwzględniona w wysokości wartości początkowej środka trwałego, będącego przedmiotem leasingu. Oznacza to, że opłata wstępna zostaje ujęta w wartości początkowej pojazdu.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku, gdy opłata wstępna została wliczona w harmonogram spłat rat, wówczas nigdzie się jej nie uwzględnia. W związku z tym podstawowym elementem wartości początkowej środka trwałego używanego w ramach leasingu finansowego będzie suma kapitałowych części rat leasingowych wraz z ewentualną opłatą wstępną. Ponadto na wartość początkową środka trwałego mogą się złożyć również inne wydatki, np. koszty transportu, montażu, ubezpieczenia w drodze, załadunku, wyładunku, itd.
Raty leasingowej nie uwzględniamy w kosztach, natomiast na bieżąco należy księgować część odsetkową raty leasingowej wg dołączonego harmonogramu spłaty. Ratę odsetkową księgujemy w dacie opłaty na podstawie harmonogramu lub noty odsetkowej wraz z potwierdzeniem opłaty poprzez zakładkę Koszty -> Dodaj koszt, kategoria: Inne w dacie ich opłacenia.
Części odsetkowe opłat leasingowych można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dopiero wówczas, gdy samochód zostanie już przekazany do użytkowania (czyli będzie on kompletny i zdatny do użytku w momencie wprowadzenia do majątku firmy). Konieczność zapłaty odsetek przed tą datą (np. uzależnienie wydania przedmiotu umowy od dokonania zapłaty) spowoduje, że te odsetki należy uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.