Wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych oznacza możliwość rozliczania w kosztach jego wartości - poprzez generowane odpisy amortyzacyjne.
Jeżeli kupiliśmy pojazd na podstawie faktury marża, umowy kupna-sprzedaży lub przenosimy samochód prywatny do majątku firmowego to należy ująć taki zakup w następujący sposób:
- przejść do zakładki Koszty -> Pojazdy -> Dodaj pojazd,
- wpisać nazwę samochodu i numer rejestracyjny,
- typ pojazdu: osobowy, ciężarowy, motorower lub motocykl,
- rodzaj pojazdu: firmowy,
- dysponowanie: mieszany lub firmowy (informacja dotyczy podatku VAT),
- forma nabycia: aktualnie posiadam.
Po prawej stronie znajdziemy pole dotyczące wartości samochodu - jest to kwota, za jaką został zakupiony środek trwały, powiększona o inne koszty związane z zakupem (prowizje, koszty transporty itp.). W miejscu przeznaczonym na dokument należy wpisać rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie pojazdu, a poniżej jego numer.
Kolejny krok to wybór odpowiednich dat: data wystawienia, data otrzymania, data płatności, data nabycia i rozpoczęcie użytkowania. Wątpliwości może budzić ta ostatnia - trzeba mieć na uwadze, że pojazd może zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych dopiero wtedy, gdy jest gotowy do użycia w firmie.
Wiek pojazdu wpływa na możliwość zastosowania podwyższonej stawki amortyzacji. Jeżeli samochód był użytkowany przez poprzedniego właściciela przez dłuższy okres czasu niż 6 miesięcy to mamy prawo przyjąć roczną stawkę amortyzacyjną 40%, w przeciwnym wypadku pojazdy obowiązuje stawka 20%.
Następnie wybieramy metodę amortyzacji, stawka uzupełni się automatycznie na podstawie wcześniej podanych informacji. Należy pamiętać o tym, że z przywileju jednorazowej amortyzacji wykluczone są pojazdy osobowe.
Wartość początkowa samochodu to cena, za którą pojazd został zakupiony, powiększona o koszty związane z jego zakupem i rejestracją.
Pole Suma dotychczasowego umorzenia przed rozpoczęciem księgowości w inFakt pozwala na wprowadzenie do Ewidencji środków trwałych tych składników majątku, które są już w trakcie amortyzacji.
Zapisujemy pojazd w aplikacji, od tej pory możemy dodawać koszty z nim związane.
Zmiana przepisów od 1 stycznia 2019r.
Od 1 stycznia 2019r. zmienione zostały przepisy dotyczące limitu amortyzacji samochodu osobowego oraz wydatków związanych z zakupem paliwa, części eksploatacyjnych.
Do kosztów uzyskania przychodu możemy zaliczyć tylko 75% wydatków związanych z zakupem paliwa i części eksploatacyjnych. W aplikacji inFakt wprowadzamy FV w pełnej wartości, aplikacja automatycznie do kosztów zaksięguje nam 75%.
Limit amortyzacji, który możemy uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu to 150 000 zł lub 225 000 zł dla pojazdów elektrycznych.
Przykład:
Klient otrzymał fakturę za zakup paliwa na kwotę 100 zł netto, 23 zł VAT, 123 zł wartość brutto - pojazd użytkowany w systemie mieszanym.
W KPiR do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć możemy 83,63 zł - jest to 75% z kwoty 111,50 zł (wartość netto z faktury plus 50% nieodliczonego podatku VAT).
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.