Ujęcie pojazdu w ewidencji środków trwałych oznacza, że będzie go można amortyzować, czyli stopniowo rozliczać jego wartość w kosztach.
Aby to zrobić w aplikacji należy kolejno kliknąć w zakładki: Koszty -> Pojazdy -> Dodaj pojazd, wpisać nazwę samochodu i numer rejestracyjny, a następnie wybrać następujące opcje:
- typ pojazdu: osobowy, ciężarowy, motorower lub motocykl,
- rodzaj pojazdu: firmowy,
- dysponowanie: mieszany lub firmowy (informacja dotyczy podatku VAT),
- forma nabycia: nowy zakup.
Dokumentem potwierdzającym zakup jest faktura - zaczyta się automatycznie na podstawie wcześniej uzupełnionych danych, wystarczy przepisać numer i uzupełnić dane sprzedawcy.
Kolejny krok to wybór odpowiednich dat: data wystawienia, data otrzymania, data płatności, data nabycia i rozpoczęcie użytkowania. Wątpliwości może budzić ta ostatnia - trzeba mieć na uwadze, że pojazd może zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych dopiero wtedy, gdy jest gotowy do użycia w firmie.
Wiek pojazdu wpływa na możliwość zastosowania podwyższonej stawki amortyzacji. Jeżeli samochód był użytkowany przez poprzedniego właściciela przez dłuższy okres czasu niż 6 miesięcy to mamy prawo przyjąć roczną stawkę amortyzacyjną 40%, w przeciwnym wypadku pojazdy obowiązuje stawka 20%.
Następnie wybieramy metodę amortyzacji, stawka uzupełni się automatycznie na podstawie wcześniej podanych informacji. Należy pamiętać o tym, że z przywileju jednorazowej amortyzacji wykluczone są pojazdy osobowe, których wartość przekracza 10 000 zł netto (w przypadku czynnych podatników VAT) oraz 10 000 zł brutto (w przypadku podatników zwolnionych z vat).
Ostatni już krok to przepisanie wartości netto z faktury i wybranie odpowiedniej stawki VAT. Kwota VAT i wartość brutto przeliczone zostaną automatycznie. Poniżej można dodać koszty rejestracji pojazdu.
Zapisujemy pojazd w aplikacji, od tej pory możemy dodawać koszty z nim związane.
Zmiana przepisów od 1 stycznia 2019r.
Od 1 stycznia 2019r. zmienione zostały przepisy dotyczące limitu amortyzacji samochodu osobowego oraz wydatków związanych z zakupem paliwa, części eksploatacyjnych.
Do kosztów uzyskania przychodu możemy zaliczyć tylko 75% wydatków związanych z zakupem paliwa i części eksploatacyjnych. W aplikacji inFakt wprowadzamy FV w pełnej wartości, aplikacja automatycznie do kosztów zaksięguje nam 75%.
Limit amortyzacji, który możemy uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu to 150 000 zł lub 225 000 zł dla pojazdów elektrycznych.
Przykład:
Klient otrzymał fakturę za zakup paliwa na kwotę 100 zł netto, 23 zł VAT, 123 zł wartość brutto - pojazd użytkowany w systemie mieszanym.
W KPiR do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć możemy 83,63 zł - jest to 75% z kwoty 111,50 zł (wartość netto z faktury plus 50% nieodliczonego podatku VAT).
Jak korzystnie kupić i rozliczyć samochód?
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.