Każdy przedsiębiorca, jak również osoba fizyczna z tytułu posiadania pojazdu zobowiązany jest do posiadania i opłacania obowiązkowego ubezpieczenia OC. Dodatkowo przedsiębiorca może zakupić polisę AC (jest to ubezpieczenie dobrowolne).
Przedsiębiorca, który opłaca ubezpieczenie OC i AC wydatki związane z powypadkową naprawą pojazdu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu na podstawie otrzymanej faktury. Wydatki te księgujemy w kolumnie 13 KPiR jako pozostałe wydatki. W aplikacji koszt wprowadzamy poprzez zakładkę Koszty -> Dodaj koszt, kategoria Koszty pojazdu.
Otrzymana z tego tytułu kwota odszkodowania stanowi przychód przedsiębiorcy w pełnej wartości. Przychód ten księgujemy w kolumnie 8 KPiR jako pozostałe przychody. W aplikacji wprowadzamy to Dowodem Wewnętrznym Przychodowym jako "Pozostały przychód" księgując to z datą otrzymania odszkodowania.
Rozliczenie ubezpieczyciela bezpośrednio z warsztatem samochodowym
W sytuacji, gdy ubezpieczyciel sprawcy bezpośrednio rozlicza szkodę z warsztatem samochodowym poszkodowanego, osoba poszkodowana zobowiązana jest do wykazania przychodu. Przychód należy wykazać Dowodem Wewnętrznym Przychodowym jako "Pozostały przychód".
Czynny podatnik VAT do przychodu zaksięguje wartość netto z faktury za naprawę + 50% nieodliczonego podatku VAT (w przypadku użytkowania mieszanego) lub 100% VAT (w przypadku użytkowania firmowego).
Podatnik zwolniony z VAT po stronie przychodu wykaże natomiast 100% wartości z faktury za naprawę, czyli wartość brutto.
Odliczenie VAT od faktury za powypadkową naprawę pojazdu
Odliczenia VAT za powypadkową naprawę pojazdu możemy dokonać niezależnie od tego czy przedsiębiorca posiada tylko obowiązkowe ubezpieczenie OC, czy też jeszcze dodatkowo opłaca dobrowolnie AC.
Podatek możemy odliczyć w wysokości 50% lub 100% w zależności od tego, czy pojazd wykorzystujemy tylko na użytek mieszany (50%), czy tylko i wyłącznie firmowo (100%).
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.