Przedsiębiorca ma trzy możliwości w prowadzenia pojazdu do działalności, jeżeli jego wartość nie przekracza kwoty 10 000 zł. Wśród nich wyróżniamy:
- wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych i amortyzowanie go zgodnie ze stawką 20% lub 40% w ciągu roku,
- wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych i jego jednorazowa amortyzacja,
- ujęcie wydatku związanego z zakupem pojazdu bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodu.
Do środków trwałych przedsiębiorca może zaliczyć pojazd nawet o wartości niższej niż 10 000 zł, jeżeli:
- samochód stanowi własność lub współwłasność podatnika,
- pojazd jest kompletny i zdatny do użytku,
- będzie użytkowany w działalności dłużej niż 12 miesięcy,
- pojazd został nabyty lub wytworzony we własnym zakresie,
- będzie wykorzystywany na cele związane z prowadzoną działalnością.
Przy wprowadzeniu pojazdu do ewidencji środków trwałych i wyborze stawki amortyzacji 20% lub 40% wartość początkowa pojazdu będzie rozliczana w kosztach w podatku dochodowym przez 2,5 roku (przy wyborze stawki 40%) lub przez okres 5 lat (przy wyborze stawki 20%).
Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na jednorazową amortyzację pojazdu to wartość początkowa pojazdu zostanie zaliczona jednorazowo w koszty uzyskania przychodu w miesiącu przyjęcia do użytkowania.
Przy ujęciu samochodu bezpośrednio w kosztach jego wartość zostanie ujęta w kolumnie 13 KPiR zgodnie z datą jaka znajduje się na otrzymanej fakturze.
Najkorzystniejszym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy, który zakupił pojazd o wartości mniejszej niż 10 000 zł jest wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych i jego jednorazowa amortyzacja.
Informacje na temat wprowadzenia pojazdu do ewidencji środków trwałych w aplikacji inFakt na podstawie faktury lub umowy można znaleźć tutaj (klik) i (klik).
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.