Przedsiębiorca ma trzy możliwości wprowadzenia pojazdu do działalności, jeśli jego wartość nie przekracza 10 000 zł. Wśród nich wyróżniamy:
- Wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych i amortyzowanie go zgodnie ze stawką 20% lub 40% w ciągu roku.
- Wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych i jego jednorazowa amortyzacja.
- Ujęcie wydatku związanego z zakupem pojazdu bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodu.
Do środków trwałych możesz zaliczyć pojazd o wartości niższej niż 10 000 zł, jeżeli:
- Samochód stanowi Twoją własność lub współwłasność.
- Pojazd jest kompletny i zdatny do użytku.
- Będzie użytkowany w działalności dłużej niż 12 miesięcy.
- Pojazd został nabyty lub wytworzony we własnym zakresie.
- Będzie wykorzystywany na cele związane z prowadzoną działalnością.
Przy wprowadzeniu pojazdu do ewidencji środków trwałych i wyborze stawki amortyzacji 20% lub 40%, wartość początkowa pojazdu będzie rozliczana w kosztach w podatku dochodowym przez 2,5 roku (przy wyborze stawki 40%) lub przez okres 5 lat (przy wyborze stawki 20%).
Jeśli zdecydujesz się na jednorazową amortyzację pojazdu, wartość początkową pojazdu zaliczysz jednorazowo w koszty uzyskania przychodu w miesiącu przyjęcia do użytkowania.
Przy ujęciu samochodu bezpośrednio w kosztach, jego wartość zostanie ujęta w kolumnie 13 KPiR zgodnie z datą, jaka znajduje się na otrzymanej fakturze.
Najkorzystniejszym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy, który zakupił pojazd o wartości mniejszej niż 10 000 zł, jest wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych i jego jednorazowa amortyzacja.
Informacje na temat wprowadzenia pojazdu do ewidencji środków trwałych w aplikacji inFakt na podstawie faktury lub umowy możesz znaleźć tu:
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.